Reggel hallhattam a rádiót, ahol elmondták, hogy Finnországban megszüntetik a folyóírás tanítását. Ebből jött is a napi téma, hogy ki milyen tantárgyat tenne be, venni ki az aktuális oktatási tárgyak közül. Mivel ez a téma már régóta foglalkoztat, ezért most leírom az én megoldásomat.
Alapvetően szerintem az iskola arra kell, hogy felkészítsen az életre. Ezért jó lenne az "alap" tantárgyak mellett olyanokat tanulni, amiket hasznosíthatunk is az életben. Az alapok természetesen a matematika, az irodalom, a nyelv és a történelem.
Szóval ezek mellett az olyan tantárgyakat, mint amilyen a fizika, kémia, biológia, de akár a rajz és az ének is, elég lenne alapszinten megtanulni, szépen lebontva évekre. Mondjuk két év alatt el lehet sajátítani egy alap biológia, vagy fizika tudást, sőt 1-2 év alatt rá lehet jönni, hogy az adott gyerkőc ért-e az énekhez, vagy a rajzhoz. Szóval ezután lehetne választani, hogy milyen tantárgyat akarsz magasabb fokozaton űzni. Akinek mondjuk nincs agya a kémiához, az miért szopjon vele hosszútávon? Vagy aki nem tud rajzolni, arra miért kell ráerőltetni?
Mivel néhány év után "felszabadul" egy csomó idő, ide be lehetne rakni olyan dolgokat, amik kicsit felkészítenek az életre is. Némi gazdaságot, marketinget, vagy akár jogot is lehetne oktatni. A fiatalok úgyis fogékonyak erre, megmaradni nekik a tudás és nem úgy lépnének ki az életbe, hogy csak néznek, hogy mi a fasz...
Persze valahogy az egészet úgy kellene megoldani, hogy ne seggelni kelljen az iskolában, ne az legyen, hogy beléd verik a tudást, hanem az, hogy TE magadtól rájössz, átlátod és megoldod. Hogy megtanulj gondolkodni, nem csak elraktározni mindent.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése