Egyre másra érkeznek az mmo-k, és
egy idő után felmerül bennünk a kérdés: kell ez egyáltalán? A
legnagyobb tolongás pedig az mmofps piacon kezd lenni...
Hosszú idő óta figyelem az mmo piac
alakulását. Sok fps és tps játékot kipróbáltam mire eljutottam
a megállapításig: ezekre ebben a formában nincs szükség.
Karrierem első komolyabb fps élménye
természetesen a Counter Strike volt. Kis pályák, kis csapatok
ellen veszik fel a küzdelmet, hol bombát hatástalanítva, hol
túszokat mentve. Semmi kétség nem fér hozzá, borzasztóan jó
volt a CS hangulata, megvalósítása. Nem is véletlenül volt
belőle évekig verseny, sőt nem véletlenül indult el az Online
változata is. Ezt igazából nem érdemes mmofps-nek hívni, de
legyünk őszinték: megalapozta azok jövőjét.
A rá következő években az
mmofps-ekre találtam rá, amik próbálták a fentebb említett
játék alapvető mechanizmusát követni. Kis pálya, kicsi
csapatokkal. A változás annyi volt, hogy ezúttal már kasztok
voltak, személyre szabott fegyverekkel és fejlődési rendszerrel.
Igen csak ami működik egy rpg-ben az
nem fog egy fps-ben. Tehát nem a védelmünket kell erősíteni, meg
a támadásunkat, hanem mondjuk a fegyver skilleket. Kevésbé
rángasson tüzelésnél, vagy több töltény legyen benne. Ezt
nagyon sok mmofps nem tudta megvalósítani, vagy nem is akarta. Én
kezdtem feladni a reményt, egészen addig, amíg nem találkoztam a
Battlefield sorozattal.
Ami nem mmo. Egy single és multiplayer
játék, aminek főleg utóbbi része zseniális. Évek óta. Fact.
Már a 2 kapcsán is úgy éreztem,
hogy hát bizony itt lehet sok mindennel próbálkozni, semmi sem
lesz annyira brutál, mint egy BF rész. Hatalmas bejárható
térképekkel, relatív sok játékossal és járművekkel,
taktikával. Az évek folyamán megjelentek a fejlődési lehetőségek
is, ez pedig a BF 3-ban csúcsosodott ki.
Azért álljunk meg egy picit és
hagyjuk pihenni az információt, csak egy levegővételnyit. Egy
mmo-val ha játszik valaki és komolyan akarja venni, akkor havonta
rákölt pár ezer forintot. Mondjuk 3-4et simán. Ezért kap
fegyvereket, gyorsabban fejlődik, ilyenek. A Battlefieldet egyszer
megvesszük, játsszuk és jól érezzük magunkat.
Alkalomadtán.
A BF 3 után ismét belódult az mmofps
gyártás. Jött a (számomra) teljesen felejthető Tribes, a jó
ötletekkel felvértezett Blacklight és még sorolhatnánk. Azonban
egyik sem rendelkezett olyan tartalommal és „felszereltséggel”,
mint a Battlefield. Elég nehéz találni egy olyan mmo-t amiben nagy
területeket járhatunk be, sok emberrel és járművekkel.
Szerintem nincsen jövője az mmofps
piacnak, amit én eléggé sajnálok. Olyan durva ötletekre lenne
szükség, amikre évek alatt nem volt példa. Ha meg mégis, akkor
az is megbukott...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése